A VILÁG ÉRDEKES

Az ELTE TTK Természettudományi Kommunikáció Központ
“A világ érdekes” címmel online természettudományos versenyt hirdet
középiskolás diákok számára.
A pályázaton egyének, vagy max. háromfős diákcsoportok vehetnek részt.
Egy diák, vagy egy csoport több pályaművet is benyújthat.
A versenyben érdekes és aktuális természettudományos témákat kell feldolgozni poszter formájában, melyet elektronikus úton kell beküldeni.
A pályamű tartalmi követelményei:
Az alábbiakban javaslunk néhány témát, fizika, kémia, biológia, földrajz témacsoportokban. A pályamű ezek valamelyikét, vagy hasonló jellegű, a természettudományok aktuális fejleményeihez kapcsolódó saját választású témát dolgozzon fel, ismeretterjesztő céllal, célközönségnek saját iskolatársait tekintve.
Ez a feladat megköveteli a könyvekben, folyóiratokban és az interneten történő böngészést, utánajárást a témának, képek, videofilmek  megtekintését, és a talált szövegek önálló értelmezését. Nem fogadjuk el nyomtatott vagy netes cikkek közvetlen másolását vagy fordítását. Elvárjuk, hogy a pályázó több forrás önálló feldolgozása és megértése után saját szavaival fogalmazza meg az ismertetni kívánt jelenségről szóló mondanivalóját.
Az anyag tartalmazza a téma rövid ismertetését, a jelenséget bemutató jellemző fotókat (esetleg grafikonokat és táblázatokat), a téma tudományos és/vagy társadalmi fontosságának hangsúlyozását. A pályamű végén fel kell sorolni a felhasznált források pontos adatait (bibliográfiai adatok, illetve URL).
A pályamű formai követelményei:
A poszteren feltétlenül kerüljön feltüntetésre a cím, a szerző(k) neve és iskolája, az esetleges segítő tanár neve. A poszter készülhet fizikailag megvalósított, papír alapú, illetve elektronikus formátumban. Az első esetben A1-es vagy A2-es méretű kartonra vagy csomagolópapírra kerüljenek a szöveges illetve képes információk. A poszter tetszés szerinti egyéni grafikai kivitelben készülhet. Javasoljuk, hogy az elkészült posztert függesszék ki az iskolában vagy az osztályteremben. Kérjük, készítsék el a poszter fényképét olyan felbontással, amelyen az összes szöveg jól olvasható és a képek részletei is kivehetőek. Ezt a felvételt kell valamilyen képformátumban (jpg, png, bmp, gif, stb.) vagy pdf-vé átalakítva beküldeni. Elektronikus formában a poszterek MS PowerPoint, Corel Draw, Adobe Illustrator vagy más hasonló
szoftver segítségével készülhetnek. Ebben az esetben is valamilyen képformátumban (jpg, png, bmp, gif, stb.) vagy pdf-vé átalakítva kérjük a pályaművet beküldeni. (Nem fogadjuk el a szerkesztőprogramok saját fileformátumában beküldött anyagokat.)
Értékelési szempontok: A pályaműveket az ELTE TTK oktatói értékelik. Díjazzuk a poszter anyagának tudományos helyességét, a feldolgozás logikus és szemléletes voltát, az illusztrációk minőségét és odaillőségét, a grafikai megvalósítás színvonalát, a poszter ötletességét és külalakját.

Díjazás: az első három helyezett értékes ajándékutalványt kap.

Beküldési határidő: 2018. június 25. hétfő éjfél. A pályaműveket az alábbi címre kell beküldeni: avilagerdekes@ttk.elte.hu

Ajánlott feldolgozandó témák:
(nem kötelező ezek közül választani)
FIZIKA, CSILLAGÁSZAT
– A forró Univerzum utolsó szelfije. Milyen információk olvashatók ki a kozmikus háttérsugárzás eloszlásából?
– Robosztus hálózatok. Miben hasonlítanak a telekommunikációs, társadalmi és biokémiai hálózatok?
– A legvékonyabb és legerősebb anyag. Egyetlen atomréteg, de csodákra képes – a grafén érdekes fizikai tulajdonságai
– Vörös lidércek a felhők felett. Milyen fizikai folyamatok hozzák létre e nemrég felfedezett légköri fényjelenségeket?
– Az arany születése. Szupernova-robbanások vagy más csillagközi folyamatok hozták létre az arany atommagjait?
– A sötét anyag és az axionok. Hogyan magyarázhatják e feltételezett elemi részecskék az Univerzum hiányzó tömegét?
– A Standard Részecskefizikai Modell. Milyen “igazán” elemi részecskék alkotják a körülöttünk levő anyagot, és mi köti őket össze?
– Többcsatornás csillagászat. Milyen információk olvashatók ki az elektromágneses és gravitációs hullámok szimultán észleléséből?
– Fraktálok mindenütt. Hogyan bukkannak fel a törtdimenziós alakzatok a legkülönbözőbb fizikai jelenségek leírásában?
KÉMIA
– E001-től E999-ig, Milyen vegyszerek kerülnek az élelmiszerekbe?
– Befoltozható-e az ózonlyuk? Helyreáll-e a légköri ózonréteg? – Helyzetkép negyedszázaddal a freonok betiltása után
– Szén-kalickák. Gyógyszerek és más célzott vegyületek célbajuttatása fullerén molekulákba zárva
– 111 év műanyagokkal. A bakelit feltalálásától az óceánokat elárasztó  műanyagszemétig
BIOLÓGIA
– Elszigetelt evolúció. Hogyan ágazott el az élőlények fejlődése egyes szárazföldi területek elszigetelődése után?
– Konvergens evolúció. Hasonló szervek és hasonló élőlények egymástól független evolúciós eredettel
– A vízimajom-elmélet. Miért és hogyan alkalmazkodtak az ember majom ősei a tengeri vagy tavi környezethez?
– Méhek nélkül. Valóban eltűnnek-e a virágos növények a méhek kipusztulása után?
FÖLDRAJZ, KÖRNYEZETTUDOMÁNY
– Élet a Tűzgyűrűben. Emberek a Csendes-óceánt körülvevő vulkanikus övezet veszélyeztetett zónáiban
– Új utak Északon. A klímaváltozással hajózhatóvá válik az Északi Jeges-tenger
– Korallzátonyok és klímaváltozás. Túléli-e a korallzátonyok élővilága a tengerek melegedését?
– Panama-2. Miért van szükség új, a Közép-Amerikai-szorost átvágó csatornára?
– Szuperszónikus sebességgel a sztratoszférába. Milyen környezetszennyezési veszélyekkel jár a nagy magasságú szuperszónikus légiközlekedés?

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.